How Bibi strove to grow to be Israel’s king of scores – Israel Information


Prime Minister Benjamin Netanyahu took his efforts to manage the media even additional than beforehand thought, in keeping with testimony by a former aide turned state’s proof, and correspondence revealed over the previous week.

Breaking with the usual apply of dealing immediately with members of the press who would possibly write about him, the premier typically insisted on talking with media outlet homeowners as an alternative. He additionally pushed to have shut affiliate Ari Harrow appointed chairman of Channel 10, and utilized strain on different media executives in varied methods.

Advertisement

Haaretz Weekly Ep. 48Haaretz

Journalists, together with these at Haaretz and TheMarker, have been pointing to Netanyahu’s obsession with Israel’s media for years. His relationships with homeowners of Israeli media shops are on the heart of the legal investigations he’s presently dealing with.

Advertisement

Go straight to the proprietor

“Netanyahu’s view was that you just needed to discuss with the homeowners,” former Netanyahu media adviser Nir Hefetz, who has since turned state’s evidence, and has been the main focus of several attacks by Netanyahu allies, informed police investigators. Generally, he would make do with the editor-in-chief.

PM Benjamin Netanyahu being interviewed to the American TV network ABC, December 3, 2016
Haim Zach

Often, a media adviser’s job is to speak with reporters and columnists and supply them with info, background and feedback. However that wasn’t the case when Hefetz labored for the prime minister.

Advertisement

Hefetz detailed whom he spoke with at every media outlet, in what appears to be solely a fraction of the strain he exerted on media shops on behalf of Netanyahu. On the each day Maariv, Netanyahu “requested me to talk solely with the proprietor, Eli Azur. Interval.” At Channel 2, now Channel 12, “he requested me to talk solely with the CEO, Avi Weiss,” or typically with the editor-in-chief, Intestine Suderi.

At Keshet and Reshet, the 2 corporations that collectively ran Channel 2 on the time, it was their respective CEOs, Avi Nir and Avi Zvi. On the each day Israel Hayom, identified for its pro-Netanyahu stance, “it was typically Amos Regev,” then the editor-in-chief, “however there was additionally a reporter he particularly trusted, Mati Tuchfeld, and typically it was sufficient for Bibi that I talked to him.”

The one exception was Channel 10, which is now Channel 13. Netanyahu thought-about its CEO, Yossi Warshavsky, a persona non grata and by no means requested Hefetz to speak to him, the state witness mentioned.

Advertisement
Nir Hefetz talks to reporter outside the Tel Aviv district court, November 11, 2019
Motti Milrod

Buddies in excessive locations

New proof additionally demonstrates that Netanyahu pushed to have shut associates appointed to positions of energy at varied media shops.

Correspondence revealed by Raviv Drucker on Channel 13 final week exhibits that from 2015 to 2016, Hefetz and the Communications Ministry’s then-director basic, Shlomo Filber – who has additionally since turned state’s proof – tried to nominate their very own individuals to the brand new public broadcasting company that was then being created. Additionally they tried to help Channel 20, a tv station sympathetic to the precise and Netanyahu.

Advertisement

In 2015, just a few months after Channel 10 was purchased by RGE Group, the channel’s information company wanted a brand new board of administrators and a brand new chairman. In 2017, Chaim Levinson reported in Haaretz that Netanyahu had tried to nominate his chief of employees, Ari Harow – who has additionally turned state’s proof – because the information company’s chairman.

In the long run, the job went to Rami Sadan, a former media advisor to the Netanyahu household. However Sadan’s 2016 appointment sparked a public outcry, each due to his closeness to Netanyahu and statements he made on the channel’s board conferences, which have been perceived as racist. He was in the end pressured to resign after TheMarker reported on inaccuracies in his resume.

2000breach

How Sara fired the strategist

Advertisement

One of many points investigators targeted on within the Yedioth Ahronoth case, also called Case 2000, entails an article revealed on Ynet early within the 2015 election marketing campaign that slammed one in every of Netanyahu’s then rival, Habayit Hayehudi chief Naftali Bennett. 

Case 2000 investigates the alleged makes an attempt to impression the way in which Netanyahu was portrayed by Israel’s largest information web site and each day paper, Ynet and Yedioth Ahronoth, by secret talks with its proprietor Arnon Mozes, in trade for shackling free rival paper Israel Hayom. Mozes himself introduced the Bennett piece to Netanyahu as a trust-building measure. 

Hefetz acknowledged to investigators that he was not appraised of the main points of Netanyahu’s relationship with Mozes, however that it was Netanyahu’s spouse Sara and son Yair who have been pushing the marketing campaign employees to assault Bennett.

Advertisement
Benjamin Netanyahu and his wife, Sara, en route to Uganda on July 4, 2016
URIEL SINAI / NYT

“One of many major issues occupying us, the skilled employees, each day, was halting the huge, infinite strain from Yair and Sara to assault Bennett,” he acknowledged. “We labored on how you can cease this with the American advisors [helping Netanyahu’s campaign]. We confronted strain, telephone calls, to us and to Bibi – a downpour. You’ll be able to’t think about it.”

Hefetz’s testimony signifies that Sara Netanyahu had appreciable affect over the marketing campaign. “Two weeks earlier than the election, Sara fired the marketing campaign’s major strategist, Aharon Shabib,” he mentioned. “He was merely kicked out as a result of he refused to assault Bennett. He shared one in every of Bennett’s Fb posts on Netanyahu’s Fb web page – and that was it. She fired him on the telephone with screams and curses.”

All informed, the testimonies shed some extra mild on the extent to which the person who has been prime minister for the previous decade, and his household, have been answerable for shaping the face of the nation’s media business.

Advertisement



Advertisement